Dusa Ödön* emlékére
Vette le a kalapját, és akkor beakadt, úgy félig levett kalappal a jobb kezében. A színházban a ruhatár előtt. Azaz színház volt, amit produkált, színház a színházban, csak nem értékelték. A ruhatároslány telefonon hívta a vőlegényét, hogy érezze biztonságban magát. Elvégre az a munkahelye.
Úgy állt meghajolva az első felvonás végéig. Mosolygott közben, azaz rámerevedett a mosolya mozdulatlan arcizmára, szája – mint mindig kissé nyitva, csoda, hogy nem csordult ki a nyála negyven perc alatt. De hát be volt gyakorolva a jelenet.
Meséli Vadmalac az alkalmi közönségének. Komája szájtátva hallgatja, Malacka hallotta már a ”mesét”, Kismalac fel-felpillant vonatozás közben.
Hazajött, vissza az általa választott új világba, s nem sokkal azután beakadt. ”Nagyon”, “végleg”, Vadmalac nem tudta, hogyan fejezze ki magát. “Közel laktunk, integettünk egymásnak az erkélyről, most hiába állok a ház elé, se te nem jelensz meg, se az özvegyed. Hol akadtál be, mindegy, immár túl hosszú ideje…”
Vadmalac arcán keserűség.
“Együtt menekültünk, s te most magunkra hagytál, ez nem volt benne a pakliban. Mindegy. Mi Malackával folytatjuk – beakadásig mi is. Hm…”
***
* Erdélyből igazolt át svéd tájakra. Különösen az őrült alakításában felejthetetlen.
***
Gergely Tamás erdélyi magyar író, újságíró, szerkesztő 1952. augusztus 19-én született Brassóban. Középiskolai tanulmányait szülővárosában végezte, a Babeș–Bolyai Tudományegyetemen szerzett magyar–francia szakos tanári diplomát (1975). Mint egyetemi hallgató részt vett a Stúdió 51 színi mozgalmában; tanári pályára lépve, előbb Tamásváralján, majd Halmiban tanított, 1979-től az Ifjúmunkás művelődési rovatának és irodalmi mellékletének szerkesztője volt.
1987-ben elhagyta Romániát és Svédországban telepedett le. A Ceaușescu-diktatúra bukása után felvette a kapcsolatot szülőföldjével, újra bekapcsolódott az erdélyi irodalmi és művészeti életbe. Újra publikál romániai magyar nyelvű lapokban (Brassói Lapok, Látó, Szabadság, Romániai Magyar Szó stb.). A stockholmi Egyetemes Magyar Képzőművészeti Egyesület (EMKES) munkáját is figyelemmel kíséri, ezen egyesület elsősorban az erdélyi és az Erdélyből elszármazott képzőművészek kiállításait támogatja. Részt vállalt az Egyetemes Magyar Képzőművészeti Egyesület Stockholm című kötetet megírásában Tar Károllyal (Lund), s Takács Gáborral (Kolozsvár), s a másik Takács Gáborral (Szentendre).
Gergely Tamás első írása az Utunkban jelent meg (1978), itt s a Korunk, Igaz Szó, Ifjúmunkás hasábjain szerepelt, közben az Igazság és Szatmári Hírlap azóta megszűnt ifjúsági oldalain (Fellegvár, Jelen) közölt. Mívesen szerkesztett és logikailag megfejthető groteszk novelláiban a beat-nemzedék elidegenedettségét és csalódottságát fejezi ki, ötletessége mögött mély emberséggel s a dolgok művészi érzékelésével.
Gergely Tamás a Lenolaj.hu oldalán megjelent összes alkotása
Gergely Tamás Vadmalac félpercesei a Lenolaj.hu oldalán
Gergely Tamás írásai a Káfé főnix irodalmi és fotóművészeti lap oldalán
Legfrissebb hozzászólások