Hogy zeneileg mi, azt ifjú és dzsesszkedvelő olvasóink jobban tudják nálunk: double time, kétegységű ütemjelzés szerint játszott talpalávaló, például 2/2, 4/4, 8/8, vagy nem? Ritkán lett földrajzi fogalomból zenei fogalom, nos hát itt ezzel az esettel állunk szemben.
Két angol csillagász, Charles és Jeremiah Dixon még az angol gyarmati uralom korában, 1763-1767-ben húzta meg a határvonalat Pennsylvania, illetve Delaware, Maryland és Virginia kolóniák között. A „Dixie”-ból vagy „Dixie-vonalból” valóban fogalom lett: ez volt az északi „szabad”, illetve a déli rabszolgatartó államok közötti határ az 1861-1865. évi polgárháború végéig. A Mason-Dixon-féle vonal méltatlanul elfelejtett harmadok alakja David Rittenhouse földmérő.
1859-ben egy Daniel D. Emmet nevű amerikai komponista vérpezsdítő indulót komponált egy rossz ügy érdekében: dalszövegében a dixie már magukat a déli ültetvényes-rabszolgatartó államokat jelentette, amelyek közül tizenegy az alabamai Montgomeryben, a rasszizmus fészkében kimondta elszakadását (a szecessziót) 1861 elején, Lincoln elnökké választása után. (A „Dixie” lett a déli államok himnusza.) Csapongjunk vissza a muzsikához: Original Dixieland Jazz Band volt egy híres múlt századi zenekar neve, amiről a dixieland-stílus aztán világhírűvé vált.
De van más magyarázat is a dixie-re. Eszerint eleinte nem is az egész szakadás államszövetséget jelölte, a Konföderációt, másként az Amerikai Konföderált Államok Szövetségét, csupán szűkebb értelemben New Orleans városát. Hogy miért? Azért – tartja a második számú magyarázat -, mert a nagy déli kikötővárosokban, tekintettel a francia ajkú kreol lakosságra, a tízdolláros bankókra franciául is rányomtatták a tízes számot (dix). Angolos formában ezeket a papírpénzeket így nevezték: dixies, az egyes számú szóalak, a dixie pedig előbb New Orleans városára ragadt rá, később valamennyi déli államra, még később az „idevalósi” jazz-stílusok egyikére is.
Legfrissebb hozzászólások