Egy remek előadás megtekintése után kijön párjával az Operaházból, és elsétálnak az Oktogonhoz a Körútig. Kellemes idő van, ezért beülnek egy kerthelyiségbe a vízparton. Beszélgetés közben nézik az elhaladó hajókat és azok vidám utasait. Később átsétálnak a Körút másik oldalára a csatorna feletti gyalogoshídon, és a beszállnak egy kishajóba.
Ez a fantasztikusnak tűnő történet akár igaz is lehetne, ha megvalósul Reitter Ferenc mérnök, akadémikus elképzelése. 1867-ben ugyanis előterjesztette a mai Nagykörút helyén kialakítandó hajózható csatorna részletes terveit ezzel az ígéretes címmel: A pesti Duna-csatorna, s a hozzá kapcsolt minden remények valósítására alkalmas utakról és módokról.
A csatornát 2 és fél méter mélyre és 36 méter szélesre tervezte Reitter Ferenc úgy, hogy az északi és déli végén egyaránt zsilipkapukkal választották volna el a Dunától. A tetemes költségek – több, mint 17 millió forint – miatt a tervet elvetették. Reitter dolgozta ki az egész fővárosra szóló szabályozási tervet is, amelynek elfogadása után a munkálatokat irányította. A nagykörúti csatorna azonban álom maradt.
Hölzer Tamás
Legfrissebb hozzászólások