Középiskolás korában egy magán rajziskolában tanult. Kassán kezdett festeni és rajzolni, majd a müncheni Képzőművészeti Akadémián tanult. Később Olaszországban és Franciaországban tett tanulmányutat.
A nyarakat a Starnbergi-tó melletti Ambachban töltötte. Közben a müncheni akadémián tanított. Hazatérésekor megalapította az első magyar művészképzőt a Benczúr-mesteriskolát, melyet haláláig igazgatott.
Már életében elismert és köztiszteletben álló festőművész volt. 1906-ban a főrendiház örökös, 1910-ben a Magyar Tudományos Akadémia tiszteleti tagja lett.
A 19. századi magyar akadémikus történeti festészet kiemelkedő alakja. Pályájának korai szakaszát a biedermeier stílusú arcképek (Gizella), a romantikus életképek (Balatoni halásztragédia), illetve a történelmi tárgyú képek jellemzik (II. Rákóczi Ferenc elfogatása).
Első sikerét a Hunyadi László búcsúja című képével érte el. Aktokat, portrékat és mitológiai témájú képeket is festett.
Utolsó alkotói korszakát a monumentális történelmi kompozíciók jellemzik. A millenniumra (1896) megfestett Budavár visszavétele című műve a műfaj egyik legjelentősebb alkotása. 1900-ban a párizsi világkiállításon első díjat nyert a Nagyváradon festett, Schlauh Lőrincz nagyváradi bíborost ábrázoló portréjával, amely máig Nagyváradon a püspöki palotában tekinthető meg. Az ezután befejezett Ezredéves hódolat című képe egész Európában feltűnést keltett. Élete utolsó éveiben a budai várba tervezett nyolc képből álló történelmi tárgyú képsorozaton dolgozott, melyből kettőt tudott elkészíteni (Mátyás fogadja a pápa követeit, A diadalmas Mátyás).
Legfrissebb hozzászólások