Nem volt jó tanuló, és eleinte még a zene iránt sem mutatott érdeklődést. Először szigorú nagybácsija, Fortunato Magi tanította, azonban nem volt megelégedve unokaöccse zenei hallásával. Tehetsége később bontakozott ki, amikor a Luccai Konzervatóriumba, az Instituto Pacinibe került. Konzervatórium évei alatt pénzkeresés céljából helyi táncmulatságokon és a közeli fürdőhely kaszinójában zongorázott, de orgonálást is elvállalt a helyi templomokban.
Első kompozíciói 1876-ban születtek: egy Preludio zenekarra és néhány orgonamű. Ugyancsak ebben az évben történt, hogy Verdi Aidáját játszották Pisában, azonban Puccininek nem volt pénze, így a huszonnyolc kilométeres távolságot egy diáktársával együtt gyalog tette meg. Az előadás után döntötte el, hogy operákat fog írni.
A konzervatórium befejezése után huszonkettedik életévében Milánóba ment. Anyja kapcsolatainak köszönhetően Margherita anyakirályné egyéves időtartamra, havi száz líra ösztöndíjat juttatott neki. Hamarosan sikerrel felvételizett a Milánói Konzervatóriumba. Bár pénze kevés volt, gyakran ellátogatott a Scala előadásaira, majd lediplomázott a konzervatóriumban. Benne látták a bel canto feléledését. Ugyanekkor egy új opera megírásával is megbízták. Tehetségéről Verdi is értesült. Elhatározta, hogy saját librettóból írja operáit, amelyek ezután sorban születtek.
1904-re korának legismertebb zeneszerzője lett. Sorra hívták különböző fesztiválokra, mindenütt rajongók hada fogadta, estélyeket rendeztek a tiszteletére. Ő nem szerette a felhajtást, a toszkánai Torre del Lagóban, a világtól elzárt kis faluban érezte jól magát. Több régi barátjával is megszakította a kapcsolatot.
Később a következőket írja egy levélben: „Mindig távol éltem az emberektől és szerényen dolgoztam. Ki tudja, hogyan cselekednének mások az én helyemben? Mindig visszavonultam a világtól, mint a pásztor a ligetébe, senkinek sem kereszteztem az útját, és ha tehettem, erőim szerint segítettem. Jutalmul csak rosszat kaptam. Miért?”
Puccini csodás dallamait nem ruhadarabként aggatta hőseire; dallamai természetesen következnek a szereplő drámai és érzelmi helyzetéből, mintegy abból fejlődnek ki. Áriái általában lassan kezdődnek, a fő témát a zenekar játssza, az énekhang ilyenkor bizonyos hangokat megismételve, a való világtól kissé elragadtatva szólal meg. A művek jól felépítettek, ennek köszönhetően az áriák nem olyanok, mint megannyi kis csomag, amelyeknek van elejük meg végük, hanem folyamatos zenei szövetbe illeszkednek.
Legismertebb operái: Le Villi, Edgar, Manon Lescaut, Bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony, Turandot.
SZÉP ERNŐ: BESZÉLGETÉS PUCCINIVEL
Puccini a minap este
Vagy reggel, az itt nem fontos,
Megérkezett Budapestre
Úgy tudom
A Déli vasúton,
S egy kis pálca volt nála,
Hogy a Nyugat lányát dirigálja.
A kupé előtt
Sok ember várta őt,
Portás, hordár, finánc
S hírlapírókból hosszú lánc.
A sok hírlapíró mit mível:
Beszélget Puccinivel.
Kezdik írni,
Amit Puccini
Álmatag szemével,
Boglyatag hajával
Szívében a zenével,
Melódiák rajával
Vall:
Már voltam egyszer Budapesten,
Tehát most másodszor érkeztem,
Vonaton jöttem,
Az úton ittam-öttem
És aludtam,
Amennyit tudtam,
Mert bizony a kocsi, a háló,
Nem oly nyugalmas, mint az álló
Ház, melyben az ágy
Kényelmes, puha, mondhatni lágy.
A fejemben sipka
Volt az úton, ez praktikusabb,
Mint a kalap.
Szipka
Segélyével cigarettáztam
S a térdemre mikor fáztam,
Rátettem a plédet.
Félkettőkor kaptuk az ebédet.
Aztán feketéztem,
Azután kinéztem az ablakon.
A gallér a nyakon
Elpiszkolódik ilyenkor. Az orrom,
Fülem is csupa korom,
Milyen pechem volt! A podgyászom
Ott maradt egy állomáson
A vámvizsgálatnál
Az ember hiába szaladgál
Ilyenkor, nem igaz?
De most bemegyek az
Állomásfőnökhöz és ő
Megreklamálja. Még nem késő.
A hotelbe hajtatok innét.
Hogy tiszta inget vegyek föl és főleg
Hogy megmosakodjam előzőleg,
Mert csupa piszok ilyenkor az ember!
Így ni,
Így beszélgetett Puccini
Olvasom,
S elmélázok azon
Rajongó szívvel:
Beszélgetni Puccinivel.
Legfrissebb hozzászólások