Egy többségében ír katolikus családban született. Jezsuita nevelőintézetbe járt iskolába. Műszaki rajzolóként kezdte, majd angol némafilmek inzertjeit (feliratait) rajzolta a Famous Players-Lasky amerikai cég londoni irodájában/stúdiójában, később fordította és írta is őket. Hamarosan rendezőasszisztens lett, mely akkoriban voltaképp az egész stúdiómunkában való részvételt jelentette, a forgatókönyvírástól a vágásig. Az amerikai cég hamarosan kivonult a városból és megüresedett stúdiójukat egy fiatal angol producer, Michael Balcon vette meg. Hitchcock legnagyobb korai támogatója Balcon volt, akiről mindig is hálával beszélt.
Hamarosan elkezdte forgatni első filmjét a Tizenhármas szám címen, de sohasem fejezte be. Saját elmondása szerint (mely inkább csak legenda, mint valóság), már ezelőtt készített egy amatőr, saját pénzből forgatott filmet, mely azonban nem maradt fenn. Ezt követően egy másik rendező helyett fejezte be az Always Tell Your Wife című munkát, amit az első filmjének tekinthetünk.
Ezután fejezte be első önállóan jegyzett filmjét, a Gyönyörök kertjét (1925), melyet részben Olaszországban forgattak. Második filmje, A hegyi sas elveszett, de saját elmondása szerint ez egyáltalán nem baj, sőt jó dolog, mert a film borzalmasan sikerült.
Első remekműve A titokzatos lakó (1927) lett, melyben későbbi thrillerjeinek legtöbb jellegzetessége már fellelhető. Ő maga ezt a filmet tekintette az első valódi „Hitchcock-filmnek”. Bevezette a storyboardot, amit az összes többi filmjében is alkalmazott. A filmben üvegpadlót használt, így az alsó lakásból filmezhette a színész lépéseit.
Első hangosfilmjét, a Zsarolást eredetileg némafilmnek szánták, de Hitchcock végül utószinkronizáltatta a néma részeket, illetve hangos részeket vett fel a kész anyaghoz – ez lett egyben az első brit hangosfilm is. A rendező már itt is felismerte és kihasználta a hangos technikában rejlő feszültségkeltő lehetőségeket.
A következő film, A férfi, aki túl sokat tudott (1934) sikere a tengerentúlra is eljutott. Majd a 39 lépcsőfok az első azon Hitchcock-thrillerek sorában, melyek főhőse egy tévesen meggyanúsított személy, aki egyszerre menekül a törvény és a bűnözők elől, miközben megpróbálja kideríteni a valódi tettes kilétét és bizonyítani ártatlanságát.
Nemsokára elkészítette legnagyobb angliai sikerét, a Londoni randevút (1938).
Alfred Hitchcock 25 filmet rendezett Angliában a 30-as évek végéig, ezt követően Hollywoodba települt át. Itt készítette legnagyobb mesterműveit. Az első ezek sorában A Manderley-ház asszonya (1940), ezt a filmet Oscar-díjjal jutalmazták. Ő maga azonban nem volt megelégedve vele, mindig is saját akarata ellenére „rákényszerített” filmnek nevezte és szerinte nem „Hitchcock-film”.
A ’40-es évektől kezdve egyetlen kivételtől eltekintve visszatért kedvenc műfajához, a kémtörténethez, illetve a thrillerhez. Saját maga A gyanú árnyékában (1943) című művét tekintette legjobb filmjének, melyben egy kisvárosban elrejtőzni próbáló gyilkos történetét vitte vászonra. A John Steinbeck forgatókönyvéből készített Mentőcsónak (1944) mindvégig egyetlen csónak fedélzetén játszódik.
Ezután készítette Elbűvölve (1945) című művét, mely érdekes módon a pszichoanalízis témakörét járja körül és melynek álomjeleneteit Salvador Dali tervezte. Majd újabb sikerfilmet rendezett: a Forgószél (1946) két kedvenc színésze, Cary Grant és Ingrid Bergman főszereplésével máig a filmtörténet nagy klasszikusai közé tartozik.
A Gyilkosság telefonhívásra (1954) az első olyan filmje, amiben együtt dolgozott Grace Kellyvel, későbbi nagy kedvencével. Az 1950-es és 1960-as évek elején készített művei a legismertebbek és a legjobbnak tekintett filmjei. Többek között a Hátsó ablak, a Szédülés, Észak-Északnyugat, Psycho, Madarak klasszikus filmekké váltak. A Psycho híres zuhanyjelenetét 7 napon keresztül forgatták és 70 különböző kameraállást alkalmaztak. Filmjei a félelem és a fantázia keverékén nyugszanak, és jellegzetes humorral vannak fűszerezve.
1979-ben az angol királynő lovaggá ütötte. 1980. április 18-án halt meg 81 évesen. Holttestét elhamvasztották.
*
Suspense
Ez a Hitchcock által létrehozott feszülség-teremtő eszköz egyike azon fogalmaknak, amelyek megkülönböztetik filmjeit az egyéb thrillerektől. Egy példa a megjelenésére: a néző számára felfedi, hogy bomba van az asztal alatt, de a főhős ezt nem tudván nyugodtan üldögél mellette.
„Vörös hering”
A vörös hering (red herring) technikát szintén ő hozta létre, legalábbis az ő művei után született meg az elnevezés. Alkalmazásának lényege, hogy a rendező elindít egy cselekményszálat, majd teljesen váratlanul „elvágja” azt, és ezzel egy másik, addig lényegtelenebb vonulatra irányítja a figyelmet. Tipikus vörös hering a Psycho című film első harmada, melyben a titkárnő sikkasztási kísérletét láthatjuk, majd ez a szál a híres „zuhanyjelenet”-ben átadja helyét a skizofrén Norman Bates történetének.
Budai Éva
rovatvezető
(forrás: wikipedia.hu)
Legfrissebb hozzászólások