1971. április 8-án ült össze az I. Roma Világkongresszus. A különböző cigány népcsoportokat képviselő jelenlévők elhatározták, hogy a jövőben folyamatosan együttműködnek, és a nemzetközi közéletben közösen lépnek fel. Döntés született a cigányság nemzeti jelképeiről: elfogadták a zászlót, a himnuszt és az Opre Roma! – „Fel, cigányok!” jelmondatot. Az esemény tiszteletére az ENSZ a Roma Kultúra Világnapjává nyilvánította április 8-át, a cigányság pedig legfontosabb „nemzeti” ünnepükként tartja számon.
A Roma Világnap alkalmából egy Indiában és a Balkánon élő népszokást élesztettek fel, illetve vettek át a világon szétszórva élő cigány közösségek: közösen egy közeli folyóhoz vagy patakhoz zarándokolnak, ahol énekszó és zene mellett koszorúkat, virágokat, virágszirmokat és úszó mécseseket bocsátanak a vízre. A hazai cigány szervezetek általában valamilyen kulturális eseménnyel emlékeznek meg április 8-ról: folklórműsor, kiállítás-megnyitó, író-olvasó találkozó stb.
Történelem
A cigány nép észak-indiai eredetű népcsoport. Eredeti lakóhelyüket az i.sz. 5-10. században hagyták el. Európában vándorlásuk előtt hosszabb ideig tartózkodtak a mai Irán és Törökország területén. Közép- és Nyugat-Európában huzamosabb balkáni tartózkodás után a 15. század elején tűntek föl. Magyarországon először 1416-ból említenek a források Brassó mellett táborozó cigányokat. Hamarosan szinte minden európai országban megjelentek.
Már a 15. századtól kezdték el üldözni őket. A hitleri fasizmus gázkamráiban mintegy ötvenezer cigány lelte halálát.
Népzene
A cigány népzene szinte országonként más és más. A lovári törzshöz tartozó cigányok zenéje határainkon kívül is a magyarországi cigány népzenével mutat rokonságot.
A magyarországi cigányok egy része az úgynevezett: romungrók; közülük származnak a zenész cigányok is, zenéjük és nyelvük is jobban asszimilálódott a magyar környezethez. Hagyományukban viszonylag kevés az eredetinek tekinthető cigány folklór.
A cigány népzene kimondottan vokális zene. Két nagy osztályba sorolható: a lassú dalok és táncdalok osztályába. Hangszereik a legkorábbi források lantféle pengető hangszerek, vonós hangszerek, cimbalom.
Magyarországon a cigányzenekarok a 18. század második felében alakultak ki. Az első ismert igazi cigánybanda a Czinka Pannáé, a nevezetes női cigányprímásé volt.
Tánc
Képzőművészet
A cigány képzőművészetre egyfajta stílusbéli sokszínűség jellemző: a naiv ábrázolásmódtól a klasszikus gyökerű figuratív festészeten át a legkülönbözőbb avantgárd irányzatokig sok mindenre találni példát. Műfajokat tekintve is széles skálával találkozunk, de szembetűnő a festészet dominanciája a grafikával, kisplasztikával, szobrászattal és egyéb műfajokkal szemben. Gyakran jelenik meg a cigányság, a roma közösség, mint téma. Gyakran jelenik meg a hit, a vallás, a mítoszok és a népi mágia világa.
Irodalom
A roma kultúra hagyományosan szóbeli, így az írásbeliségnek – és ezen belül a szépirodalomnak – más a szerepe, mint az egyéb kultúrákban. A cigány költők és írók általában más kulturális tevékenységet is folytatnak, a cigány irodalomnak szoros a kapcsolata a roma kulturális élet egyéb területeivel, és ezen belül a cigány társművészetekkel. A cigány irodalom nagy műfaji gazdagságot mutat. A népköltészettel rokonságot mutató versek, verses mesék, mesenovellák és meseregények mellett megjelenik a szociografikus szemléletű próza is.
JÓNÁS TAMÁS
Tamás vagyok,
Jónás vagyok,
Cigány vagyok…
Provokatív vagyok,
kerek arcú, szenvedélyes vagyok,
fekete hajú vagyok,
idegösszeomlásra, önzésre, elkeseredésre hajlamos vagyok.
Őszinte vagyok,
bántóan, mint a vakítóan ragyogó nap…
BARI KÁROLY: AZT HISZITEK
Azt hiszitek, hogy csak én
ácsorgok fényért és szeretetért
a város kapuja előtt,
én korbácsolom a ziháló szél
hátát átkaimmal és üvöltöm az égig
kivetettségem siralmait:
tizenhat évem nem elég
arra, hogy befogadjatok,
nem elég arra, hogy fejemről letépjétek
a megaláztatás pókhálóit?
Sokan várjuk a kapukon kívül, hogy
bizalmatok rézkrajcárjaival
megajándékozzatok!
CHOLI DARÓCZI JÓZSEF: CIGÁNY VAGY
Dolgozhatsz sokat, nehezet:
„ Cigány vagy!”
Hiába vagy szép és okos:
„Cigány vagy!”
Te lehetsz a legerősebb:
„ Cigány vagy!”
Hiába vagy nagyon gazdag:
„ Te akkor is Cigány vagy!”
KOVÁCS JÓZSEF: EGY FÉNYKÉP HÁTOLDALÁRA
Elindulóban ? Megérkezőben?
Honnan, hová?
Valahonnanból, valahová?
Összkomfortos ajtók előtt
a kövön kuporogtál.
El miért nem futottál?!
Hiszen: valahonnanból,
valahová jutottál!
Hiszen: saját földeden,
saját tanyádból
még írmagodat is
kiirtották.
OSZTOJKÁN BÉLA: ÁLDÁS
1.
Menj fiam, járj szerencsével.
Legyen szép fehér feleséged,
Mert egy ilyen csúf fekete
Embernek rang egy fehér feleség!
2.
Menj fiam, járj szerencsével.
Sose végy fehér feleséget,
Mert egy ilyen csúf fekete
Embernek átok egy fehér feleség!
3.
Menj fiam, ne törődj semmivel:
Végy olyan feleséget, aki csúfszívednek
S rútos ágyékodnak egyaránt megfelel.
Meglásd, jó életed lesz!
RÁCZ LAJOS: A KREOLBŐR FOGLYA
Immáron negyvenkilenc éve vagyok
a kreolbőr foglya
Örökölt rabság
melyből nem tud kitörni arcom
A színek íratlan törvénye
önvédelmi gátakat emel
A létezés sorsszerűsége
mely eldönti a hovatartozást
Alszempont igazság ez –
jól látható szálka
Álhumanizmussal fertőtlenítve
hogy ne gennyesedjen
ROSTÁS-FARKAS GYÖRGY: SZÁRMAZÁS
Arcomban és szememben származásom
bőröm rostjain is
cigányságom.
Sápadó mosolyomban feketül
múltam, jövőm napjaimban feszül.
Meteorként hull az ifjúságom.
Vérem, érzésem, létem
ti vagytok, cigány népem.
Nektek adom
féltett s rejtett álmaimat,
a belöletek örökölt származásomat.
SZEPESI JÓZSEF: AHOL AZ ÉJSZAKA
Hova nem világít
lámpa lángja:
árnyék lapul,
az est homálya.
Ahol az éjszaka,
ott az álom –
valóság: rongyos
szalmazsákon.
Cigányul siratják
még a lámpát.
Meggyújthatom-e
én a lángját?
Cigánymesék
Budai Éva
(Források: Néprajzi lexikon, wikipédia.hu)
Legfrissebb hozzászólások