Kabos Gyula (eredeti nevén Kann Gyula), Budapesten született, a Felsőerdő sor 15. szám alatti házban, közel az Andrássy úthoz, a Körönd sarkán, 1887. március 19-én. Apja Kann Zsigmond ügynök, anyja Meister Róza pedig háztartásbeli volt. A Kann család három fiú és három leány tagjával egy idő múlva átköltözött a Király u. 76. sz. alatti bérházba. Gyula testvérei közül a leggyorsabb észjárású, a legrátermettebb, a legérzékenyebb is, akiről valósággal lerítt, hogy entellektüelnek született.
A Wesselényi utcai kereskedelmi iskolának csak három osztályát végezte el. Szülei könyvelőnek szánták. Gyerekkorában bokszolni tanult, amikor jól ment neki, elszökött Pestről. Kunszentmártonba utazott, ahol Gáspár Jenő színtársulatához szerződött. „Egész kunszentmártoni szereplésemből csak arra emlékszem, hogy apám három héten át, amíg ott színészkedtem, minden második nap lenézett hozzám, és mindig elvert.”
Első színpadi fellépése diákkorában történt, statisztált a Népszínház színpadán. Egy kínai menyegző lámpavivőjét játszotta egy operettben, de nagy izgalmában a zenekari árokba esett. Ezután visszajött Pestre, és elvégezte a Solymosi Elek -színiiskoláját, eközben Szabadkán, Lugoson is szerepelt. A Polgár Károly színtársulat mindenese lett. Itt ismerkedett meg és barátkozott össze Gózon Gyulával. A színpadi fellépések komikus duetté érlelték őket.
Változatos színészi pályája mellett a színigazgatóságot is kipróbálta. A sajtóban nyilatkozatot tett, hogy felhagy a színpadi szerepléssel, és átveszi a Fővárosi Művész Színház irányítását (az Operettszínház akkori neve). Igazgatóként kemény, határozott volt. Első direktori intézkedése az volt, hogy lecsökkentette a kollégák fizetését. Honthy Hannával nem is tárgyalt, oly nagy nézetkülönbség volt közöttük. A társulat zúgolódott, a sztárok nem fogadták el ezt a lépést, mire Kabos azt mondta: „alászolgája”. A színésztársadalom felzúdult és ellene fordult. Ellenzői minden lehetséges fórumon támadták.
Hamarosan Bécsbe utazott, de a Kabos Gyula-humor ott nem talált pozitív visszhangra, ezért már nyáron ismét Pesten volt. Lakner Artúr az Erzsébet körúti Palace mozit (ex- Bástya mozi) bérelte, és az esti félkilences előadások elé kacagtató estéket szervezett Kabos Gyula felléptével.
A hangosfilmet lassan szerette meg, de egymás után forgatta filmjeit, gyakran eleve rászabták a szerepet a forgatókönyvírók.
A történelem távozásra kényszerítette. 1939 -ban az USA -ba települt feleségével. Első amerikai turnéja sikert aratott, de a Kabos Színpad New Yorkban egy hónap után bezárt. 1941-ben a kis brooklyni színházban előadás közben a szívéhez kapott, és összeesett. A második rosszulléte az egyik próbán történt, amelyet rövidesen egy harmadik követett, ám ehhez akkor egy tüdőgyulladás is társult. Kórházba szállították, két héten keresztül feküdt oxigénsátorban, míg végül feladta. Végső akarata az volt, hogy hazai földben nyugodjon.
1996-ban hozták haza hamvait Amerikából és a Farkasréti temetőben helyezték véglegesen örök nyugalomba.
A ravatalnál Székhelyi József színművész mondta búcsúztatójában: „Kabos Gyula teste ugyan már elporladt, de testamentuma, szelleme közöttünk járkál, csámpázik színháziak, filmesek és mozinézők, vagyis valamennyiünk között. A honi kultúrtörténet legnagyobb kisemberének, a humánum és a humor óriásának egész életműve, sőt halála is a kirekesztés, a lenézés, a megalázás elleni vádirat volt.”
Filmjei: Hyppolit, a lakáj, Piri mindent tud, Repülő arany, Mindent a nőért, Márciusi mese, Meseautó, Lila akác, Az új rokon, Emmy, Az iglói diákok, Köszönöm, hogy elgázolt, Ez a villa eladó, Budai cukrászda,Elnökkisasszony, Halló, Budapest!, A csúnya lány, Címzett ismeretlen, Az okos mama, Szenzáció, Nászút féláron, Három sárkány, Dunaparti randevú, Fizessen, nagysád!, Lovagias ügy, Torockói menyasszony, Pesti mese, Szerelemből nősültem, Hotel Kikelet, Viki, A kölcsönkért kastély, Hetenként egyszer láthatom, 120-as tempó, Úrilány szobát keres, 300 ezer pengő az utcán,Maga lesz a férjem, A harapós férj, Hol alszunk vasárnap?, Az én lányom nem olyan, Pillanatnyi pénzzavar, Döntő pillanat, Borcsa Amerikában, Beszállásolás, Rozmaring, Fehérvári huszárok, Papucshős.
Budai Éva
rovatvezető
(forrás: wikipedia)
https://www.youtube.com/watch?v=OmTJbvmegk0
KABOS GYULA: EGY TORREÁDOR PANASZA (dalszöveg)
Engedjék meg, hogy díjmentesen bemutatkozzam,
Jó házból való, állás nélküli spanyol bikaviador vagyok,
Minden e szakmába vágó munkát jutányosan vállalok,
Bátorságom a legkényesebb igényeket is kielégíti,
Bármilyen veszélyes dologra vállalkozom,
Elsejei házbérfizetések, és egyéb zajos családi jelenetekhez,
Levelezőlap hívásra házhoz jövök.
Végrehajtókkal való személyes tárgyalásoknál öt százalék felár.
Stramm spanyol vagyok,
Azt mondják, szemem úgy ragyog,
Én olcsón adok,
Spanyol lesz így is ha kell,
Szívem egy kazán,
Barcelona az én hazám,
És a nagyapám,
A viaszkot találta fel.
(Refrén)
Barcelonában áll egy kis ház,
És a sarkán egy kis kávéház,
Az a lebuj volt mindig a tanyám,
Ott a főpincér az édesanyám,
Minden asztalnál folyik a bor,
Van ott matróz és torreádor,
S ha az egyikre rákacsint a nő,
Zsupsz, a másik egy kést ránt elő,
És lő!
Ez így van sajnos nálunk,
A spanyolok nem szívbajos családból származnak,
Legutóbb azonban egy határozottan kellemetlen afférom volt,
Ezt tessék meghallgatni,
Mit sem sejtve állok az aréna kellős közepén,
Egy piros rongyot rázva,
Már majdnem teljesen ki volt rázva a rongy,
Amikor egyszerre rám eresztenek egy bikát,
Én nem tudom, hogy vagyok vele, igazán rövidlátó vagyok,
De úgy van, ha egy bika nekem jön, azt én rögtön meglátom,
A bika meglát engem, én meglátom a bikát,
Hát azt nem tudom, hogy ő meg volt-e ijedve,
Én nagyon,
Egyet bőgött és felém rohant,
Én legalább hármat bőgtem, asszem két nagyot és egy kicsit,
És ugyancsak rohantam, hátrafelé.
Ha bárki azt merné állítani, hogy é-én a bika felé rohantam, azt bíróság elé állítom.
Nem mintha ez rám nézve megbecstelenítő volna,
De ha én egyszer azt állítom, hogy én nem bántok egy bikát, abban ne kételkedjen senki.
Pechemre én nem voltam tréningben, a bika igen.
És úgy belém döfött, hogy két hónapig csak állni tudtam.
Sőt, még ma sem igazi ülés, amit csinálok.
Hála Istennek, hogy túl vagyok rajta,
(Refrén)
Legfrissebb hozzászólások