Az ír bevándorló házaspár, Robert Fulton és Mary Smith fiaként született 1765. november 14-én Robert Fulton, aki már gyermekkorában is érdeklődést mutatott a mechanika iránt. 17 évesen viszont elhatározta, hogy művész lesz. Hat évet töltött Philadelphiában, ahol portrékat és tájképeket festett és kitanulta az ötvösséget is. Ott tartózkodása során találkozott, sőt és le is festette Benjamin Franklin-t.
1787-ben Londonba utazott, és egy West nevű festő tanítványa lett. Itt ismerkedett meg a hajók újfajta meghajtásaival: a gőzszivattyúval kifecskendezett vízsugaras és a lapátkerekes megoldásokkal. Kísérletekbe kezdett, és arra a következtetésre jutott, hogy hatékonyabb lenne, ha több forgólapátot szerelne a hajótatra. 1797-ben Párizsban felvetette egy tengeralattjáró ötletét, de a franciák nem fogadták el a javaslatot. 1800-ban saját költségén épített egyet, amelyet Nautilusnak nevezett el, és ki is próbálta a Szajnán, majd a direktórium jóváhagyásával megtámadott két brit hajót, ám azok gyorsabbak voltak, és elmenekültek. 1801-ben Livingston párizsi amerikai követtel – akinek gőzhajó-monopóliuma volt New York állam területén – 20 méter hosszú, oldalsó lapátkerekű gőzhajót építettek a Szajnán. 1803. augusztus 9-én tette meg ezzel első kísérletét, de az még nem felelt meg a francia mérnökök elvárásainak. 1806-ban hazatért Amerikába, és New Yorkban bekapcsolódott a Párizsban tervezett gőzhajó építésébe.
Az első használható lapátkerekes gőzhajó, a Clermont hossza 45,7 méter, az egyhengeres gőzgép teljesítménye 20 lóerő volt, két lapátkereket hajtott. Első, 240 km-es útját a Hudson folyón, New York és Albany között 32 óra alatt tette meg 1807. október 7-én, és még abban az évben megkezdte az üzletszerű hajózást. Következő hajója Pittsburghben épült az Ohión, és New Orleans környékén működött. Több hajója is épült itt, de a Mississippin és az Ohión át Pittsburghig egyik sem jutott fel.
1810-ben már három hajója járt a Hudson folyón, és gőzhajói működtek a komp átkelőhelyeken a nagyvárosokban. Az 1812-es brit–amerikai háború idején ő tervezte az első hadigőzöst is, a New York-i kikötő védelmére, brit támadás ellen. Ennek újszerű megoldása volt a kettős hajótest, a közöttük elhelyezett lapátkerékkel. Kivitelét azonban már nem érhette meg. Fulton tuberkulózisban szenvedett, és miután egy barátját (Addis Emmet) próbálta kimenteni a fagyos Hudson-folyóból, ő maga is beleesett a jeges vízbe. Tüdőgyulladást kapott, amiből alapbetegsége miatt már nem tudott kigyógyulni, 1815. február 24-án, 49 éves korában hunyt el.
Érdekesség: Fultonnak számos egyéb találmánya is volt, például a márványt fűrészelő és csiszoló malom, és a vízhajtású kötélverő gép.
(wikipedia/lenolaj)
Legfrissebb hozzászólások